Τρίτη 3 Ιανουαρίου 2012

Μετά το iPhone και το iPad, το iΥδρογόνο;


Φαίνεται πως ο μακαρίτης ο Steve Jobs είχε πολλά στο μυαλό του για το μέλλον της Apple. Και, όπως είναι φυσικό επόμενο, το μέλλον της τεχνολογίας. Αυτό τουλάχιστον φαίνεται από τις αιτήσεις κατοχύρωσης πατέντας στο US Patent and Trademark Office, τις οποίες υπέβαλε η μεγαλύτερη εταιρεία τεχνολογίας και υπολογιστών στον κόσμο.


Σε αυτές, γίνεται εμφανής η προσπάθεια της Apple για τη σταδιακή διερεύνηση νέων τεχνολογιών ενέργειας, με βάση, αυτή τη φορά, το υδρογόνο. Σύμφωνα με πληροφορίες της βρετανικής εφημερίδας «Daily Telegraph», τα σχέδια της εταιρείας δείχνουν μια νέα μπαταρία με βάση τις κυψέλες υδρογόνου, την οποία η Apple περιγράφει ως το «τέλος της βαριάς και ογκώδους μπαταρίας», μιας μπαταρίας η οποία έχει τη δυνατότητα να διαρκεί για αρκετές εβδομάδες χωρίς την ανάγκη φόρτισης, με όλα τα αναμενόμενα οφέλη φορητότητας και μείωσης της κατανάλωσης ρεύματος.

Οι κυψέλες υδρογόνου χρησιμοποιούν μια από τις πιο απλές και βασικές διαδικασίες της φυσικής, την ηλεκτρόλυση και, μέσω της ένωσης υδρογόνου και οξυγόνου, παράγουν νερό και ηλεκτρισμό. Είναι, σήμερα, η μόνη απόλυτα καθαρή πηγή ενέργειας που να μη βασίζεται σε φυσικά φαινόμενα. Η τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου δεν είναι φυσικά καινούργια. Είναι μια τεχνολογία, η οποία έχει παρουσιαστεί αρκετές φορές ως το μέλλον της αυτοκίνησης. Το υγρό υπό πίεση υδρογόνο αποτελεί μια εξαιρετική εναλλακτική του πετρελαίου, μέσω της αντικατάστασης των κινητήρων εσωτερικής καύσης με συστάδες από μπαταρίες κυψελών υδρογόνου, ηλεκτροκινητήρες και φυσικά ντεπόζιτο αποθήκευσης του υδρογόνου που μπορεί κανείς να προμηθευτεί από τα κλασικά πρατήρια υγρών καυσίμων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το FCX Clarity της Honda, το οποίο κυκλοφορεί μόνο στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ, και το μόνο παράγωγο του οποίου είναι H20, δηλαδή... νερό!

Κίνδυνοι

Η Apple υποστηρίζει στην αίτησή της πως «η συνεχιζόμενη εξάρτηση της χώρας μας από τα ορυκτά καύσιμα υποχρεώνει την κυβέρνησή μας να συντηρεί περίπλοκες πολιτικές και στρατιωτικές σχέσεις με ασταθείς κυβερνήσεις της Μέσης Ανατολής και εκθέτει τις ακτογραμμές και τους πολίτες μας στους κινδύνους της υπεράκτιας εξόρυξης πετρελαίου με πλατφόρμες. Αυτά τα προβλήματα οδηγούν σε ολοένα αυξανόμενη επίγνωση των κινδύνων και επιθυμία από μέρους των καταναλωτών της προαγωγής και χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας».

Στην επιχειρηματολογία της αίτησης, η εταιρεία τονίζει πως «τέτοιες κυψέλες καυσίμων (...) μπορούν πιθανώς να διασφαλίσουν συνεχιζόμενη λειτουργία της συσκευής για μέρες ή ακόμα και εβδομάδες χωρίς ανεφοδιασμό».

Αξίζει να σημειωθεί πως η παρούσα τεχνολογία των μπαταριών αποτελεί τροχοπέδη τόσο για το λεγόμενο «ηλεκτρικό αυτοκίνητο», όσο και για τους κατασκευαστές ηλεκτρικών ειδών, με δεδομένη τη γρήγορη εξάντλησή τους, τη χαμηλή αυτονομία και το μεγάλο διάστημα επαναφόρτισης. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το Tesla Roadster, το πρώτο μαζικής παραγωγής ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η αυτονομία του, σύμφωνα με τα επίσημα πάντα στοιχεία (σε πραγματικές συνθήκες πολύ λιγότερο), είναι μεν περίπου 380 χλμ., ίδια με του FCX Clarity, ο χρόνος φόρτισής του όμως είναι περίπου 5-7 ώρες. Αντίθετα, ο ανεφοδιασμός του FCX Clarity με υγρό υδρογόνο διαρκεί περίπου 5 λεπτά σε ένα πρατήριο καυσίμων.

Δαπάνη

Το υδρογόνο, βέβαια, δεν είναι πανάκεια. Η παραγωγή του περιλαμβάνει τη δαπάνη ηλεκτρικής ενέργειας, προς το παρόν, από συμβατικά λιγνιτικά εργοστάσια, ή εργοστάσια φυσικού αερίου και, ως στοιχείο, αποτελεί ένα από τα πιο εύφλεκτα του σύμπαντος σε αέρια μορφή. Ωστόσο, αυτά είναι δύο μειονεκτήματά του που μπορούν εύκολα να επιλυθούν, εάν υπάρξει η κατάλληλη επένδυση πάνω στην έρευνα αυτής της νέας τεχνολογίας. Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο άνθρωπος έχει τις ικανότητες να χαλιναγωγήσει το υδρογόνο ως καύσιμο. Για να υπάρξει φυσικά τέτοια επένδυση, θα πρέπει να υπάρξει θέληση. Θέληση, η οποία θα υπερνικήσει τους φορείς που κυβερνούν πραγματικά τον κόσμο σήμερα, τις εταιρείες παραγωγής πετρελαίου.

Και οι εταιρείες πετρελαίου, οι οποίες προωθούν μετά μανίας τις συμβατικές μπαταρίες και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, έχουν πολλά να κρύψουν. Εκτός από τους προφανείς κινδύνους της εξόρυξης, που η Apple περιγράφει στην αίτησή της, υπάρχει η μεταφορά του πετρελαίου, η διύλισή του και φυσικά η παραγωγή των μετάλλων που χρησιμοποιούνται στις σημερινές μπαταρίες. Η εξόρυξη και η παραγωγή του νικελίου, για παράδειγμα, που χρησιμοποιείται σε μπαταρίες των σημερινών υβριδικών οχημάτων, είναι μια από τις πιο επιβλαβείς περιβαλλοντικά διαδικασίες και τα χημικά που χρησιμοποιούνται σε αυτές έχει αποδειχθεί ότι ευθύνονται, μεταξύ άλλων, για το φαινόμενο της όξινης βροχής.

Στην ουσία, λοιπόν, μιλάμε για μία μάχη μεταξύ της Apple και του πετρελαϊκού λόμπι. Αν η Apple κερδίσει, σταδιακά θα φέρει την τεχνολογία του υδρογόνου στο κινητό και στον υπολογιστή μας. Και από εκεί, μελλοντικά στο αυτοκίνητο, στο σπίτι και, ίσως, και στα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας. Αυτή, λοιπόν, είναι μία μάχη μέχρι τελικής πτώσης. Και θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε ποιος θα κερδίσει.

*(Με πληροφορίες από την «Daily Telegraph» και τη «Huffington Post»)


0 σχόλιο:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε τη γνώμη σας: