Πέμπτη 22 Νοεμβρίου 2012

«Γυναίκα από Σύμπτωση: Ελισάβετ» του Ντάριο Φο

της Φωτεινής Παπαδάκη

Θέατρο Αγγέλων Βήμα (Σατωβριάνδου 36, Ομόνοια, τηλ.210 5242211-13)  

Η Ελισάβετ Ά της Αγγλίας, αυτή η αμφιλεγόμενη και πολυσυζητημένη από τους ανθρώπους της τέχνης, προσωπικότητα επανέρχεται δυναμικά μέσα από τη σκηνή του «Αγγέλων Βήμα» έχοντας πρώτα περάσει από το προσωπικό «φίλτρο» του Ντάριο Φο και τη σκηνοθετική ματιά του Γιώργου Καραμίχου.

Ο Ντάριο Φο χρησιμοποιεί το ταλέντο του για να παίξει με την ιστορική αυτή προσωπικότητα, θέλοντας να παρουσιάσει μια υπερώριμη γυναίκα που παρόλα αυτά συμπεριφέρεται παιδαριωδώς τρέχοντας πίσω από τα φουστάνια της πιστής υπηρέτριάς της, Μάρθας. Από την πλευρά του, ο Γιώργος Καραμίχος αφήνει έδαφος στη Μάρω Κοντού να προσεγγίσει κατά βούληση αυτό το περίεργο πλάσμα, που λέγεται Ελισάβετ.
Η «Παρθένος Βασίλισσα», όπως ονομαζόταν, που κατόρθωσε να επεκτείνει τη δύναμη της αυτοκρατορίας στα 45 χρόνια βασιλείας της, συναντάται με το πεπρωμένο και την ιστορία της.
Η Μάρω Κοντού, ως άλλη βασίλισσα Ελισάβετ δίνει τη διάσταση μιας δογματικής, βωμολόχας και υπεροπτικής βασίλισσας, της οποίας η νιότη έχει παρέλθει και προσπαθεί απεγνωσμένα να ξανακερδίσει τον έρωτα της ζωής της∙ τον Κόμμη του Έσεξ.
Συμπαραστάτης στην αγωνία και τα πάθη της είναι η Μάρθα, η φωνή της αλήθειας, της λογικής.
Η Μάρθα, που ζωντανεύει στη σκηνή μέσα από τη δυνατή παρουσία της ηθοποιού Μαρίας Αντουλινάκη, θα συμπεριφερθεί με τρυφερότητα στην πληγωμένη βασίλισσα και θα την αγκαλιάσει όπως η μάνα το παιδί της.
Η Ελισάβετ μέσα από ένα «συνονθύλευμα» παθημάτων και ανατροπών «ξεγυμνώνει» ουσιαστικά το «σώμα» της εξουσίας και αποκαλύπτει το αυταρχικό πρόσωπο κάθε ηγέτη-μονάρχη, μια αλήθεια διαχρονική.
Εδώ έρχεται να προστεθεί η Μάμα Ζάζα, που υποδύεται με χιουμοριστικό τρόπο ο Δημήτρης Λιόλιος. Αυτή η τρελομάγισσα φαίνεται πως είναι η λύση στον πόνο της βασίλισσας, όμως όπως θα αποδειχτεί τα μαγικά γιατροσόφια της δεν θα βοηθήσουν. Απεναντίας, θα οδηγήσουν την Ελισάβετ στη βαθειά συνειδητοποίηση του ΕΙΝΑΙ, ότι δηλαδή η χαμένη νιότη δεν μπορεί να επιστρέψει και ότι η ίδια έχει γεράσει.
Ίσως πάλι, η ίδια η Ελισάβετ να έχει ανάγκη να ξεγελάσει τον εαυτό της σε μια προσπάθεια να ξεφύγει από τη φθορά του χρόνου, που σαν Δαίμονας την κυνηγά. 
Ο αρχηγός της αστυνομίας Έγκερτον, ρόλο που ενσαρκώνει με ακρίβεια ο Βασίλης Ξενικάκης, φαίνεται να είναι το πρόσωπο που εξυπηρετεί με αριστοτεχνικό τρόπο την πλοκή του έργου, καθώς πρόκειται για έναν χαρακτήρα που στηλιτεύει την υποταγή στην εξουσία και την αβίαστη αποδοχή της.
Μέσα σε όλο αυτό το παράδοξο μπουκέτο έρχεται να προστεθεί ένα μυστικό, που κρύβουν έντεχνα ο νεαρός Τόμας, τον οποίο υποδύεται ο Γιώργος Παράσχος και ο γκαφατζής παπάς, τον οποίο αποδίδει δυναμικά ο Δημήτρης Καμπόλης. Οι δυο τους σχεδιάζουν υπόγεια, κάτω από το άγρυπνο βλέμμα της εξουσίας να δολοφονήσουν τη βασίλισσα.
Ο Τόμας, δεν είναι απλώς το one night stand της βασίλισσας, είναι ο άνθρωπος που μπήκε στην κρεβατοκάμαρά της για να την σκοτώσει. Ο ίδιος θα χρειαστεί να πει ψέματα και να παραστήσει το φίλο για να εισχωρήσει στην αριστοκρατική κλίνη. Ακόμα και όταν ο πατέρας του θα τον μπερδέψει για τη βασίλισσα και θα τον σκοτώσει, εκείνος πιστός στο καθήκον του θα υποδύεται τον αδικοχαμένο φίλο της Ελισάβετ.
Να σημειώσουμε εδώ πως το σκηνικό της Σπυριδούλας Παπαγεωργίου εξυπηρετεί άριστα την εξέλιξη αλλά και τον ψυχισμό της βασίλισσας. Μάλιστα, τα κοστούμια του Θανάση Γκασιώνη, φοιτητή του κολεγίου ΒΑΚΑΛΟ που κέρδισε στο Διαγωνισμό του θεάτρου, ακολουθούν «κατά πόδας» τη συμπεριφορά της Ελισάβετ, ενώ οι φωτισμοί του Γιάννη Κατσαρή οδηγούν το βλέμμα του θεατή στην ψυχή της ιστορίας που δεν είναι άλλη από το κακομαθημένο, πεισματάρικο, ερωτιάρικο και δυστυχισμένο παιδί που κατοικεί στο σκληρό περίβλημα της Ελισάβετ.
Ο μονόλογος της βασίλισσας στο τέλος του έργου είναι η πιο συγκινητική και πιο αληθινή στιγμή του έργου. Η σκηνή αυτή έρχεται να δώσει μια δραματική πινελιά στη σατιρική-κωμική παρουσίαση της ιστορικής γυναίκας, δείχνοντας πως ακόμα και μια υπεροπτική, εξουσιαστική, αυταρχική βασίλισσα υποκύπτει μπροστά στο αδυσώπητο «θέλω» του πεπρωμένου της.
Και έτσι θα γίνει… η υπερώριμη-παιδαριώδης βασίλισσα στο τέλος ωριμάζει, από τη στιγμή που στρέφει το βλέμμα της στην ψυχή της και βλέπει τον πραγματικό εαυτό της «γυμνό» από τα… στολίδια της εξουσίας.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Καραμίχος
Μετάφραση: Μαργαρίτα Δαλαμάγκα-Καλογήρου
Σκηνικά: Σπυριδούλα Παπαγεωργίου
Κοστούμια: Θανάσης Γκασιώνης
Φωτισμοί: Γιάννης Κατσαρής

Διανομή: Μάρω Κοντού, Μαρία Αντουλινάκη, Δημήτρης Λιόλιος, Βασίλης Ξενικάκης, Γιώργος Παράσχος, Δημήτρης Καμπόλης

Σάββατο - Κυριακή: ώρα 20.00

Δευτέρα: ώρα 19.00

Τρίτη: ώρα 19.00


Γενική είσοδος 10 Ευρώ 

0 σχόλιο:

Δημοσίευση σχολίου

Πείτε τη γνώμη σας: