Κριτική της ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΠΑΠΑΔΑΚΗ
Νάνοι, λύκοι, ξωτικά, μάγοι και αιθέριες μορφές έρχονται για να μεταφέρουν τους λάτρεις των ταινιών φαντασίας σε ένα «Αναπάντεχο ταξίδι».
Το πολυαναμενόμενο «Χόμπιτ» παίρνει σάρκα και οστά στη μεγάλη οθόνη με τη βοήθεια του βραβευμένου με Όσκαρ σκηνοθέτη, Πήτερ Τζάκσον.
Πρόκειται για το πρώτο μυθιστόρημα φαντασίας του Τζον Ρόναλντ Ρούελ Τόλκιν, ο οποίος πλάθει αρχικά τα δημιουργήματά του για τα παιδιά του. Ο εξέχων Άγγλος φιλόλογος και συγγραφέας θεωρείται πρωτοπόρος, αφού με τα έργα του ουσιαστικά εγκαινιάζει ένα νέο είδος λογοτεχνίας, της επονομαζόμενης φαντασιακής, παρουσιάζοντας μεσαιωνικές δοξασίες σε μια εξελιγμένη μορφή, τοποθετώντας μάγους, λύκους και μυθολογικά τέρατα, όπως είναι οι δράκοι.
Ο Τόλκιν δεν εμφυσάει απλώς πνοή σε ξεχασμένες δοξασίες, αλλά καταφέρνει να αναδείξει και να συγκεράσει το φαντασιακό με το αληθινό με έναν μοναδικό τρόπο. Το πραγματικά ευρηματικό μυαλό του αναγνωρίζεται το 1954, όταν εκδίδεται το βιβλίο «Ο Άρχοντας των Δαχτυλιδιών», ενώ 47 χρόνια αργότερα αποκτάει εκατομμύρια θαυμαστές σε ολόκληρο τον κόσμο μέσα από τη μεταφορά του πρώτου βιβλίου του με την ονομασία «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών: Η συντροφιά του Δαχτυλιδιού» το 2001 στη μεγάλη οθόνη.
Το «Χόμπιτ» είναι η ιστορία του Μπίλμπο Μπάγκινς
Το βιβλίο «Χόμπιτ» είναι ουσιαστικά η ιστορία που προηγείται της περιπέτειας του Χόμπιτ Φρόντο και των έξι συντρόφων-συμπορευτών του στην ταινία «η συντροφιά του δαχτυλιδιού». Το «Χόμπιτ: Ένα αναπάντεχο ταξίδι» μας μεταφέρει 60 χρόνια πριν και παρουσιάζει τον Μπίλμπο Μπάγκινς (που ερμηνεύει αριστοτεχνικά ο Μάρτιν Φρίμαν) νεότερο, εξηγώντας στους θεατές πώς βρήκε το δαχτυλίδι, το precious, όπως το αποκαλεί το Γκόλουμ, ένα πλάσμα πλήρως εξαρτημένο από την ύπαρξη του Δαχτυλιδιού, γνωστό από την πρώτη κιόλας ταινία στο κινηματογραφικό κοινό.
Ο Μπίλμπο Μπάγκινς είναι συνηθισμένος σε μια ήρεμη ζωή, που θα μπορούσε να θεωρηθεί ανιαρή. Ο μικρός νάνος ζει μόνος του στο ξύλινο σπίτι του απολαμβάνοντας τις χαρές της φύσης. Η απρόσμενη επίσκεψη του Γκάνταλφ, (του μάγου που ενσαρκώνει με απόλυτη καθαρότητα και ευστροφία ο Ίαν Μακ Κέλεν), θα του αλλάξει τη ζωή.
Ο πανύψηλος και επιβλητικός μάγος τον καλεί να γίνει μέλος της ομάδας των νάνων και να ταξιδέψει μαζί τους με μοναδικό σκοπό να πάρουν πίσω το Βασίλειο των Νάνων Έρεμπορ και τον θησαυρό τους που φυλάει καλά ένας τρομερός Δράκος, ο Σμάουγκ. Ο μικρός νάνος μπορεί να αρνείται στην αρχή, φοβούμενος τον κίνδυνο, ωστόσο στη συνέχεια αποφασίζει να βγει από το «καβούκι» του και να διεκδικήσει μερίδιο στην περιπέτεια. Από εκείνη τη στιγμή ξεκινάει «το αναπάντεχο ταξίδι» που υπόσχεται στους θεατές και λάτρεις του «Άρχοντα των Δαχτυλιδιών» μπόλικη φαντασία, ανατροπές, μάχες και μια μικρή δόση αλήθειας, από την άποψη ότι τα νοήματα που τελικά περνάει αφορούν σταθερές αξίες στη ζωή κάθε ανθρώπου, κάθε όντος, κάθε πλάσματος.
Οι θεατές που δεν είναι τόσο μυημένοι στο φαντασιακό περιβάλλον του Τόλκιν σε κάποια σημεία θα κουραστούν από την επανάληψη των συγκρούσεων και την πολύωρη αναμέτρηση του καλού και του κακού, μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για μια ταινία τριών ωρών. Ωστόσο, η σκηνή του παιχνιδιού και της σύγκρουσης ανάμεσα στο Χόμπιτ και το Γκόλουμ θα τους ανταμείψει σίγουρα, όπως και η τελική σκηνή της μάχης. Εκείνοι που αγάπησαν τις ιστορίες του συγγραφέα μέσα από τα βιβλία του θα ικανοποιηθούν απόλυτα από την κινηματογραφική μεταφορά του «Χόμπιτ».
Η ταινία από την αρχή δίνει το στίγμα της παρουσιάζοντας απέραντες κοιλάδες και μαγευτικά τοπία της φύσης. Ο νάνος Μπίλμπο Μπάγκινς αναλαμβάνει τα ηνία της αφήγησης, εμβάλλοντας στην πορεία του έργου περίεργα και μαγικά πλάσματα. Οι σκηνές της περιπέτειας, της μάχης και της αγωνίας εναλλάσσονται με ταχύτατους ρυθμούς διατηρώντας το ενδιαφέρον του θεατή σε εγρήγορση.
Η Φύση και η ελληνική μυθολογία στα έργα του Τόλκιν
«Αν το πρώτο σου Χριστουγεννιάτικο Δέντρο ήταν ένας μαραμένος ευκάλυπτος, και είχες συνηθίσει να ενοχλείσαι από την ζέστη και την άμμο – τότε, το να βρεθείς, πάνω στην ηλικία που η φαντασία αναπτύσσεται, σε ένα ήσυχο χωριό του Γουόργικσερ, νομίζω γεννά μια ιδιαίτερη αγάπη για αυτό που μπορεί να ονομαστεί Κεντρική Αγγλική εξοχή, βασισμένη σε καλό νερό, πέτρες, φτελιές και μικρά, ήσυχα ρυάκια και τα λοιπά, και φυσικά τον αγροτικό κόσμο γύρω σου…», είχε δηλώσει ο ίδιος ο Τόλκιν σε συνέντευξή του το 1971.
Αυτή τη μαγεία της φύσης, προσπαθεί να προβάλει μέσα από τα έργα του ο Άγγλος συγγραφέας και ο Πήτερ Τζάκσον δείχνει να σέβεται αυτή την ιδέα προσαρμόζοντάς την στο πλαίσιο ενός φαντασιακού περιβάλλοντος, στο οποίο εξέχουσα θέση έχουν θεϊκές οντότητες, μαγικά πλάσματα και άπληστα όντα. Μάλιστα, ευθυγραμμιζόμενος προς την «μυθολογία» του Τόλκιν, δημιουργεί τα Χόμπιτ ως ανθρώπινα μικροσκοπικά όντα, που διασκεδάζουν, τρώνε και χορεύουν μέχρι τελικής πτώσεως.
Στην ταινία «Χόμπιτ» που σκηνοθέτησε ο Πήτερ Τζάκσον, χρησιμοποιώντας κυρίως δοκιμασμένα τεχνολογικά εφέ, φαίνεται έντονο το στοιχείο της ελληνικής μυθολογίας στο ανάστημα και την ενδυμασία των χαρακτήρων. Έτσι, ο χαρακτήρας Γκάνταλφ προκαλεί δέος με τη θεϊκή μορφή του, το ίδιο και η Γκαλάντριελ, που ερμηνεύει εύστοχα η Κέιτ Μπλάνσετ, με το εμβληματικό ύψος και το λευκό φόρεμά της. Άλλωστε, ερευνητές μελετώντας τους ήρωες του έργου, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν επιρροές βορειοευρωπαϊκής κουλτούρας και εν συνεχεία ελληνο-λατινικής παράδοσης.
Ο Πήτερ Τζάκσον κρατάει ανέπαφο το στοιχείο του συμβολισμού, ενδύοντας τους ήρωες με αθωότητα, γενναιότητα, ανδρεία και ηρωισμό αναδεικνύοντας το έργο «Χόμπιτ» σε ένα μεγάλο δίδαγμα για μεγάλους και παιδιά που αφορά στη σπουδαιότητα ανθρώπινων αξιών όπως είναι η φιλία, η αγάπη, η αλληλεγγύη, η αποδοχή του διαφορετικού, η φιλευσπλαχνία και η ομαδικότητα.
Σκηνοθεσία: | ΠΙΤΕΡ ΤΖΑΚΣΟΝ |
Σενάριο: | ΦΡΑΝ ΓΟΥΟΛΣ, ΦΙΛΙΠΠΑ ΜΠΟΓΙΕΝΣ |
Ηθοποιοί: | ΚΕΙΤ ΜΠΛΑΝΣΕΤ , ΕΛΑΙΤΖΑ ΓΟΥΝΤ, ΙΑΝ ΜΑΚ ΚΕΛΕΝ , ΜΑΡΤΙΝ ΦΡΙΜΑΝ , ΑΝΤΙ ΣΕΡΚΙΣ , ΤΖΕΦΡΙ ΤΟΜΑΣ , ΜΑΙΚ ΜΙΖΡΑΧΙ |
0 σχόλιο:
Δημοσίευση σχολίου
Πείτε τη γνώμη σας: